There is shadow under this red rock

Hva skal jeg gjøre nå?

Hva skal jeg gjøre nå? Hva skal jeg gjøre? Nå? Hva kan jeg gjøre?

En spurv skrek himmelhøyt over speilet
alleri-fari-fira

Hva i helvete skal jeg gjøre?
Jeg kler på hvert minutt
som en gammel dukke,
tvinger de stive beina
ned i mamelukkene

Under denne røde steinen hviler skyggen.
Kom inn i skyggen under denne røde steinen,
hvil deg ikke hvis du har sko på beina.
Jeg kan vise deg noe som ikke er
skygge, ikke stein,
noe som ikke løper
eller kaster granater.

I denne håndfullen
av det jeg kaller støv
la jeg fra meg frykten
da jeg hørte navnet ditt.

Ingeli, Ingeliane, Lilliane Li La Leng

Tereu filleru farei

Brukne negler på skitne hender.
Jeg forventer ingenting, jeg venter på alt.

Går du langs kanten
av et hull i marken
som ble gravd i går?
Det er lite for deg
i jorden.
Ansiktet opp
Flinke piker får jord i fjeset.

Jeg går langs kanten
av dypet i en bok.
Ikke vær gjerrig
med andres ord,
snu når du snubler,
du er trøtt av å snakke

like vi er like i
stemme og kropp,
blå hus og gule hytter,
slipper ikke unna når vi har begynt å løpe,
finnes ingen trang til saltet i havet
når tungen står stille
og brillene snurrer seg
rundt perleøyene dine

Tereu, slipp meg fem lengder
i lengdegrad i stillehavet
Vask sikkerhetsvesten
og legg den i en pose
Svi av trangen
til å vaske opp
etter ulykke-
skapet ekte
skap
gaver
legge seg
trøtt
tar
ta ra
rattarara
filigramsøyne
perlemorstunge
lykkestikk

- Hilde Susan Jægtnes, 2012 / Tilbake